Senast uppdaterad:4 oktober 2025
Användarvillkor
Genom att använda Ultra så godkänner ni dessa villkor.
1. Parter och tjänst
Avtalet gäller mellan Buildcheck AB (“Ultra”) och Användaren (Du eller Ditt företag).
Tjänsten omfattar Ultras projektverktyg inkl ev integrationer.
2. Avgifter
Användaren betalar enligt priser på Ultras webbplats eller överenskommelse via separat tecknat avtal eller mail.
Ultra kan komma att:
justera priser vid ny avtalsperiod,
höja priset direkt om kostnader för tilläggstjänster/underleverantörer ökar.
Prisändringar gäller från nästa avtalsperiod.
3. Avtalstid och uppsägning
Avtalstiden är 12 månader från signering.
Automatisk förlängning sker om inte avtalet sägs upp skriftligen, via mail 30 dagar före periodslut.
Efter första året så är minsta bindningstid 3 månader.
4. Användarens ansvar
Fakturering sker årsvis i förskott (eller delat mot adminavgift). Betalning: 30 dagar netto.
Ingen återbetalning vid uppsägning.
Inga immateriella rättigheter överlåts.
Användaren ska ange korrekta uppgifter, skydda lösenord, följa lag (bl.a. Upphovsrätt, GDPR), ha fungerande klientprogram och endast använda Tjänsten lagligt.
Ultra får säga upp Avtalet omedelbart vid regelbrott eller olämpligt innehåll (pornografiskt, brottsligt m.m.). Betald avgift återbetalas inte.
Användaren godkänner att Ultra visar information om sitt varumärke i Tjänsten, att cookies används och att nya villkor accepteras vid inloggning.
5. Ultras ansvar och support
Målsatt tillgänglighet är 99 % mån–fre kl. 07.00–18.00.
Felanmälan kan göras dygnet runt via support@ultra.se.
Support: helgfri mån–fre kl. 08.00–17.00.
Prisavdrag per månad vid lägre tillgänglighet:
Tillgänglighet | Prisavdrag |
---|---|
98,5–99,0 % | 10 % av månadsavgiften |
80,1–98,4 % | 20 % av månadsavgiften |
< 80 % | rätt till uppsägning (se punkt 7.2) |
Grundutbildningar ingår. Av-/ombokning senare än 24 h debiteras med 950 kr.
6. Ansvarsfrihet
Ultra ansvarar inte för avbrott pga fel i användaren sutrustning, internetstörningar, virus eller DDOS-attacker eller Force Majeure.
7. Fel i Tjänsten
Vid felaktig databehandling rättar Ultra felet utan kostnad om Användaren fullgjort sina skyldigheter och felet reklameras inom 10 dagar från upptäckt. Detta är Ultras enda ansvar vid fel.
8. Användarens data
Användaren äger sin data.
Kunden ansvarar för att spara ned sin data vid uppsägning.
Radering av all data kan begäras mot avgift på 950kr.
Vid utebliven betalning lagras data max 30 dagar innan radering.
9. Datasäkerhet och backuper
Datasäkerhet och backups är av största betydelse för oss. Därför har vi byggt ett robust system som kombinerar speglade servrar på spridda geografiska platser samt realtids backuper till extern tjänst. Allt inom Sveriges gränser.
All kommunikation är SSL-krypterad.
Lösenord lagras krypterat.
Ultra hostas på tre speglade servrar på tre olika geografiska platser i Sverige, dessutom görs backuper kontinuerligt till extern leverantör.
Servrar övervakas dygnet runt.
10. Ansvarsbegränsning
Ultras totala ansvar uppgår till högst ett prisbasbelopp.
Endast direkta skador ersätts.
Krav ska framföras inom två månader från att skadan upptäckts.
11. Personuppgifter (GDPR)
Användaren är personuppgiftsansvarig. Ultra är personuppgiftsbiträde och behandlar personuppgifter enligt Användarens instruktioner och GDPR.
Ultra ska skydda uppgifter (art. 32), informera vid myndighetskontakt, radera/återlämna uppgifter vid avtalsslut och endast anlita underbiträden som följer samma krav.
Sekretess gäller under avtalstiden och 5 år därefter.
12. Tvist
Svensk lag gäller.
Tvist löses genom skiljeförfarande av svensk allmän domstol med Linköpings tingsrätt. Ultra får dessutom vidta sedvanliga inkassoåtgärder för förfallen fordran.